luni, 7 mai 2012

Limbajul timpului



            Timpul este perceput diferit de multitudinea de societăți și culturi.În cultura noastră am împărțit timpul în ani,fiecare având 365 zile, în timp ce anul musulman este cu 10-11 zile mai scurt. Anii noștri sunt numărați din anul nașterii lui Iisus Christos,î n vreme ce calendarul musulman începe din  622, anul în care Mahomed a fugit din Mecca la Medina (astfel în 1979, musulmanii au început cel de-al XIV-lea secol al lor).
    Chiar în interiorul aceleași culturi, diferitele comunități pot împărți timpul în moduri diferite.(Un comerciant își împarte timpul în perioade precum Crăciunul,vânzările din lunile de vară,etc; un fermier în funcție de activitatea fermei și de anotimpuri-vremea aratului,vremea însămânțărilor și vremea culesului).
     Diferitele valori pe care le dăm timpului sunt reflectate în cuvintele pe care le folosim(“numai un minut”,de exemplu,poate însemna “un minut”, “când voi termina treaba” sau “niciodată”).
        În procesul de comunicare, semnificativ din punct de vedere al efectelor sale este modul de folosire al timpului.Dacă am stabilit o întâlnire de afaceri la ora 1000 și apoi am schimba-o la 1030,v-am comunicat ceva despre atitudinea mea față de întâlnire,față de cealaltă persoană,față de sine sau față de importanța pe care o dau timpului.
            Există diferențe de cultură în perceperea și măsuarea timpului de care trebuie să ținem seama.În Occident, de exemplu, o întâlnire la ora 1400  înseamnă de obicei ora 1400, cu cel mult 5 -10 minute în plus.  Însă, în alte culturi, întâlnirea la ora 1400  poate însemna ora 1500 și dacă ajungem la întâlnire la ora 1400,ați putea ofensa cealaltă persoană. De asemenea, în Occident, dacă sunteți invitați la masă,veți fi nepoliticos să o părăsiți îndată ce s-a terminat. În Arabia Saudită, de exemplu, discuțiile au loc înainte de masă, iar musafirii pleacă -de obicei- înainte de a termina masa. La o întâlnire de afaceri, în Anglia se obișnuiește să se schimbe câteva amabilități scurte și apoi să înceapă discuțiile despre afaceri. În Arabia Saudită, nicio afacere nu se discută până când cafeaua sau ceaiul nu sunt servite și nu sunt discutate câteva probleme personale. A începe afacerile imediat este semnul unor proaste maniere și lipsa de experiență în afaceri.La sfârșitul întâlnirii gazda, oricat de ocupată ar fi, va insista să rămâneți, însă  va trebui refuzat într-un mod cât mai politicos. Înainte de a călători și/sau a face afaceri în străinătate, trebuie verificate cu atenție obiceiurile, modul de comunicare și reamintit că există diferențe culturale, că acei oameni pot avea valori, atitudini și obiceiuri diferite.